Zeg maar alles dat nodig is om actief te kunnen vissen als kotter — Wageningen Economic Research Hieronder zie je een voorbeeld van de kosten van een kotter in een jaar. belgische auto verkopen aan nederlander - mazda verkopen. Nu weten we zo ongeveer hoe het geld wekelijks binnenkomt en welke kosten er aan een visreis verbonden zijn
Van het geld dat er binnenkomt moeten namelijk ook de rente en de aflossingen van leningen aan de bank worden betaald. Het schip en de motor zijn namelijk meestal ooit met geleend geld aangeschaft (belgische auto verkopen aan nederlander). Wat er na deze aflossingen en rentes onderaan de streep overblijft heet de winst, of, wanneer de uitgaven de opbrengst overstijgen, het verlies
Of je aan het einde van de dag winst of verlies maakt hangt dus af van het verschil tussen je besomming en je kosten - belgische auto verkopen aan nederlander. Zijn de kosten hoger dan de besomming, dan maak je verlies. Zijn ze lager, dan hou je geld over en maak je winst. Het verschil tussen opbrengst en kosten wordt ook wel het nettoresultaat genoemd
De Nederlandse kottervisserij kende in de jaren voor 2012 moeilijke financiële tijden. In onderstaand figuur is te zien dat er in die jaren gemiddeld nauwelijks winst of zelfs verlies gemaakt werd - belgische auto verkopen aan nederlander. Er zijn schepen geweest die wel winst maakten maar het totaal laat zien dat er meer kosten werden gemaakt dan opbrengsten
Vanaf 2012 werd de lijn omhoog ingezet qua nettoresultaat met in 2016 een bijna historisch piekjaar. Er werd toen in vergelijking tot de jaren daarvoor veel winst gemaakt door grotere vangsten en hoge visprijzen (belgische auto verkopen aan nederlander). Vanaf 2017 namen de vangsten af. Er werd nog wel winst gemaakt doordat de brandstofprijzen daalden en de visprijzen nog verder stegen
In de Nederlandse kottervloot werk je als opvarende in een maatschap. De belastingdienst ziet de schipper-eigenaar als ondernemer en een opvarende als een maat (belgische auto verkopen aan nederlander). Wanneer je als opvarende aan boord van een kotter gaat werken onderteken je een maatschapscontract. Elk jaar stelt een reder aan zijn bemanning een maatschapscontract voor met afspraken over de deelloonberekening
Na aftrek van de belangrijkste kostenposten (brandstofkosten, afslagkosten, bepaalde technische kosten, proviand en overige zaken, afhankelijk van afspraken met bemanning) blijft een bedrag over van de opbrengst ter verdeling onder de bemanning - belgische auto verkopen aan nederlander. Met elk bemanningslid is een deelpercentage afgesproken dat afhankelijk is van opleiding, ervaring, taken en positie aan boord
— Nederlands Visbureau In een maatschapscontract staat onder meer wie de schipper-eigenaar is, welke contingenten de kotter heeft, wat de vaste kosten van een visreis zijn, wie de opvarenden zijn en welk percentage van de opbrengst elke opvarende als loon ontvangt (belgische auto verkopen aan nederlander). Dat percentage kan per bemanningslid verschillen. Zo kan een ervaren bemanningslid een hoger percentage van de opbrengst als loon ontvangen dan een minder ervaren bemanningslid
Elk jaar moet er per 1 januari een nieuw contract worden opgemaakt. Als bemanningslid is het belangrijk om te weten hoe jouw loondeel wordt berekend. Kijk naar het volgende voorbeeld van een deelloonberekening. De bruto besomming is 40. belgische auto verkopen aan nederlander.000 euro. Hiervan worden een aantal kosten afgetrokken, zoals inhoudingen op de afslag, brandstofkosten, huur contingenten en apparatuur
In dit voorbeeld verdient elk bemanningslid een even groot deel. Er zijn 6 man aan boord, dus krijgt iedere visser 7% (belgische auto verkopen aan nederlander). De schipper, ook al is hij eigenaar, wordt ook als bemanningslid gezien. toyota opkoper. Voorbeeld van een deelloonberekening. — LEI Bruto komt dat neer op 1.575 euro per bemanningslid. Hiervan houdt de eigenaar in dit voorbeeld nog 100 euro in als premie voor het Sociaal Fonds Maatschapsvisserij (SFM)
Als je bijvoorbeeld ziek wordt, dan zorgt het SFM ervoor dat je dan toch een vastgesteld weekloon ontvangt (belgische auto verkopen aan nederlander). Elk bemanningslid krijgt dus deze week 1.475 euro overgemaakt naar zijn bankrekening. Wat je als bemanningslid op je bankrekening ontvangt is je brutoloon. Pas nadat je daar een deel van hebt afgedragen aan de belasting blijft je nettoloon over
Het is daarom slim om een deel van je brutoloon op een aparte spaarrekening te reserveren voor de belasting. Zo voorkom je dat je de belasting niet kunt betalen en daardoor in financiële moeilijkheden komt - belgische auto verkopen aan nederlander. Ook dien je je bij de belastingdienst aan te melden als maatschapvisser (Bedrijfswagen verkopen). belgische auto verkopen aan nederlander. Naast het SFM is er voor opvarenden niets geregeld wat betreft bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering en pensioenopbouw
In de pelagische vloot is het anders geregeld. Daar is een opvarende geen maat, maar een CAO-visser (belgische auto verkopen aan nederlander). In de zin van de wet is het een werknemer en geen deelloonvisser. Voor pelagische vissers hebben vakbonden afspraken gemaakt met reders over loonbetalingen. Net als in de kottervloot krijgt een opvarende op een hektrawler een aandeel van de opbrengst, maar er bestaat ook een garantieloonregeling
In de kottervisserij bestaat deze garantieregeling niet (belgische auto verkopen aan nederlander). Verder betalen pelagische vissers samen met de reders premies voor sociale verzekeringen (sociale lasten) en pensioenpremies. De meeste premies worden ingehouden op het loon van de vissers. Zij ontvangen een netto loon. We hebben nu gekeken hoe de economie van een visserijbedrijf werkt
Navigation
Latest Posts
Tips Auto Verkopen
Auto 2e Hands Verkopen
Verkopen Defecte Auto - Autoopkoperbenelux.be